Velké Karlovice - Zjednodušená verze stránek
Nastavení velikosti písma

Značené trasy pro pěší turisty

JAVORNÍKY

Výchozí místa a turistická střediska: Vsetín, Hovězí, Huslenky, Halenkov, Nový Hrozenkov, Karolinka, Velké Karlovice, Lidečko, Potráš-KOhútka, Na Kasárni, Bumbálka. Občerstvení, popř. ubytování mohou turistům nabídnout všechna uvedená města a obce.

Bumbálka - Velký Javorník - Huslenky

Bumbálka - Velký Javorník - HuslenkyVýchozím bodem je horské sedlo Bumbálka (850 m). Leží při hlavní silnici E85. Vydáme se po červené značce přes Beskydek (953 m) na křižovatku U tabulí, lesní cestou k vrcholu Lemešné (950 m), do sedla pod Lemešnou (Pindula). Vystoupíme do nadmořské výšky zhruba 1000 m pod vrchol Hričovce, z rozcestí Černá voda pokračujeme po hřebeni a dostaneme se do sedla Butorky nad rekreační oblast Na Kasárni. Z Velkého Javorníku (1071 m), nejvyššího vrcholu pohoří, je nádherný pohled na Vsetínské vrchy a Beskydy.

Po hřebenové cestě klesáme do sedla Bukovina, odkud mírně zvlněný terén přeruší prudší stoupání na Malý Javorník (1019 m), odkud sestoupíme do Frňovského sedla. Členitou krajinou přijdeme k horskému hotelu Portáš. Z Portáše je možné sestoupit po modré značce do údolí Vranča - BUS směr Vsetín. Na trase je pak více značených sestupových cest do údolí Vsetínské Bečvy, odkud je možnost využít autobusového nebo vlakové spojení se Vsetínem (viz Výstupové trasy na hřeben). Z Portáše pokračujeme do sedla, a pak stoupáme na Kohútku (913 m). Míjíme rozcestí s navazující žlutou značkou směřující do údolí Vranča, pokračujeme po červené, cesta se zužuje, vede nás pod Kyčeru, dále rozcestí s navazující zelenou značkou - sestupová cesta do Halenkova, až přijdeme na Krkostěnu. Zde dochází ke změně směru, na rozcestí s modrou značkou směřující do Huslenek se dáme doleva a lesní cestou přijdeme do Papajského sedla. Vystoupáme na Makytu (922 m), sestoupíme do sedla Valašské Kyčery a po červené nepřetržitě scházíme lesní cestou do údolí Uherská a pokračujeme až k železniční stanici Huslenky.

žlutý okruh
43 km

Bumbálka - U tabulí 2,5 km - Černá voda rozc. 1O km - Butorky 12 km - Velký Javorník, prales 13,5 km - Velký Jarovník 14,5 km - Bukovina - sedlo 18 km - Frňovské sedlo 21,5 km - Portáš 25 km - sedlo pod Kotútkou - Kohútka, rozc. 26,5 km - Kyčera rozc. 28 km - Papajské sedlo 3O,5 km - Makyta 33,5 km - Valašská Kyčera sedlo 34,5 km - U Holubů 41 km - Huslenky žel. stanice, 43 km.

Nástup z Velkých Karlovic:
Velké Karlovice, křitovatka (autobusové nádraží) - směr Karlovské muzeum a kostel přes žel. trať údolím Pluskovec-Příschlop, sedlo 6,5 km (+400 m) - připojení na zelenou značku - Bukovina, sedlo 8,5 km (+180 m). Mírně obtížná, pěkný výhled.

Vsetín - přes Soláň - Bumbálka

Vsetín - přes Soláň - BumbálkaOd nádraží ve Vsetíně projdeme k silničnímu mostu přes Vsetínskou Bečvu, zamíříme k sídlišti a pokračujeme stoupající pěšinou k vrchu Hrbová. Po zdolání tohoto výstupu se dostaneme na hřeben a další cesta na Dušnou má již mírně zvlněný charakter. Červená nás dovede k rozcestí pod Dušnou, kde pokračujeme mírně stoupající cestou lesem k chatě na Cábu a dojdeme na rozcestí Ptáčnice. Odbočíme vpravo a míříme po hřebeni na vrchol Tanečnice (912 m) a stále po červené dorazíme k důležitému uzlu značených cest na Kotlové (869 m). Nejhezčí úsek hřebenovky absolvujeme mezi Pálenicí (850 m) a Beneškami (920 m), projdeme lesem a po louce sestoupíme k turistické chatě Třeštík.

Můžeme sejít z cesty k rozhledně, odkud se nám naskytnou krásné výhledy: severně přímý výhled na Lysou Horu a Smrk, směrem na západ na Valašské Meziříčí a areál Pusteven, jižně na Javorníky a východním směrem na Velkou a Malou Fatru a Rohatec. Odtud se dostaneme pohodlnou cestou do sedla Bumbálka.

Červený okruh
44 km

Vsetín, žel. stanice - Dušná, rozc. 8 km (+300 m) - Lopunice 9 km - Cáb, turistická chata 12,5 km (+100 m) - Ptáčnice 13,5 km - Šerhovny 20 km- Tanečnice 22 km (+100 m) - Soláň, vrch 28 km - Kotlová 32 km - Benešky 35,5 km - pod Vysokou, rozc. 37,5 km - Třeštík, turist. chata 42 km (+100 m - 150 m) - Bumbálka 44 km Jedna z nejhezčích hřebenovek počáteční výstup namáhavý, v dalším průběhu menší výškové rozdíly. Trasa středně náročná.

Nástup z Velkých Karlovic:
Velké Karlovice, žel. zastávka - směr horský hotel Tatra - Soláň, vrch 5,5 km (+300 m). Výstupová trasa po bočním hřebeni.

Foto: Zdeněk Hartinger

Resort Valachy

Značené turistické trasy Resortu Valachy

Červený okruh (7 km)

Hotel Horal je pro tuto pohodovou trasu s převýšením 200 m ideálním výchozím bodem. Celou trasu vedoucí převážně po zpevněných cestách můžete absolvovat i s kočárkem. Nejprve vystoupáte k nejvyššímu bodu trasy na rozcestí pod Dupačkou, pokračujete údolím potoka Dynčák a kolem Milanovy studánky, kde odbočíte vpravo. Nenáročné stoupání vás dovede k vrcholu a dále se držte trojúhelníkového turistického značení. Přes hlavní cestu se dostanete do blízkosti řady letitých vzácných stromů - zvláště tisů, které určitě stojí za prohlídku. Do cíle pak pokračujete po lesní cestě, která Vás dovede k hlavní silnici pod Horalem, odkud sledujte červené značení až k hotelu Horal. Oblast je komunikačně dobře přístupná z celého údolí Vsetínské Bečvy od Vsetína až po křižovatku silnic. U tabulí na moravsko-slovenské hranici. Turistické trasy, vedoucí po hřebenech Javorníků, místy zasahují do Slovenské republiky. Nutný cestovní pas nebo občanský průkaz.

Žlutý okruh (11 km)

Tato pohodová značená trasa vás provede kolem všech tří hotelů resortu Valachy Horal, Galik i Lanterna. Okruh můžete začít na křižovatce v Léskovém pod hotelem Lanterna, zde se vydáte po lávce přes Vsetínskou Bečvu k parkovišti a pokračujeme asfaltovou cestou údolím Malé Hanzlůvky kolem penzionu Pod Pralesem až k pralesu Razula. Dále pokračujte po šotolinové cestě a odbočte vlevo do kopce, kdy vystoupáte až do výšky 800 m n.m. Odtud již trasa postupně klesá po zpevněné lesní cestě až ke golfovému hřišti Horal a k potoku Dynčák. Za potokem odbočte vpravo a před mostkem vlevo a podél lesa vyjděte k hotelu Horal, kde je možnost občerstvení na vyhlídkové terase či v útulné Valašské hospůdce. Poté se vydejte směrem k hlavní cestě, ale u rozcestníku odbočte vlevo kolem Golf Clubu a rezidence E kameny dlážděnou lesní pěšinou k hotelu Pod Javorem. Zde již po cyklostezce až na levou odbočku přes hlavní cestu. Zde pokračujte rovně a mírným stoupáním lesní cestou přijdete do údolí velké Hanzlůvky, odkud je to k hotelu Galik či ke křižovatce po asfaltové cestě už jen malý kousek.

Zelený okruh (7 km)

Na tuto trasu můžete vyrazit z křižovatky u obchodu v Léskovém, nebo od hotelů Galik či Lanterna. Okruh je obousměrný, avšak příjemnější variantou je začátek po asfaltové cestě kolem potoka Velká Hanzlůvka s odbočkou vlevo přes most poblíž dětského tábora. Odsud vystoupáte lesem kolem potoka k chalupám v Jestřabí, dále po polní cestě až ke zvoničce za Miloňovou. Zde je možné napojení na žlutou turistickou žlutou značku, která Vás dovede až na hřeben Vsetínských vrchů. Od zvoničky trasa pokračuje vlevo a dále lesem kolem roubenky obchází vrchol Miloňová a napojí se na lesní cestu s prudším klesáním. Při východu z lesa již přes sjezdovku Galik můžete vidět do údolí Malé Hanzlůvky a na sjezdovku Razula. Pokud míříte k hotelu Lanterna, je možné seběhnout kolem vysílače po pěšině k hotelu. K hotelu Galik vede pohodlná cesta (Škaredá cesta) vlevo a poté u parkoviště vpravo po asfaltu až k hotelu Galik nebo ke křižovatce Léskové.

Další značené trasy a podrobné turistické informace naleznete na stránkách Resortu Valachy.